Afbeelding
Foto: Mark Barten

‘Kindgesprekken zijn continu in ontwikkeling’

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - Op basisschool De Muldershof werken ze minimaal twee keer per jaar met kindgesprekken. Gesprekken tussen leerkracht en kind die kinderen meer eigenaarschap moet geven door de positieve eigenschappen, maar ook de leerpunten te bespreken.

“We wilden als school zijnde dat kinderen meer eigenaarschap kregen. Dat is begonnen vanuit een onderzoek, in samenwerking met De Kempel”, zo vertellen leerkrachten Ton Hendriks en Marieke Snijders, die samen in de werkgroep zitten en het proces borgen, evalueren en finetunen. “Er is een literatuurstudie ‘ontwikkelen van eigenaarschap’ aan geweid en daarin zijn ook leerkrachten, kinderen en ouders gevraagd over wat zij belangrijk vinden. Met die resultaten zijn we aan de slag gegaan.”

Vooruitgang
Voorheen waren er op De Muldershof ook al gesprekken tussen leerkracht en kind, maar deze kwamen af en toe moeilijk op gang. Vandaar dat ze zijn gaan kijken naar een manier waarop de ontwikkeling meer zichtbaar werd voor de kinderen. Via een spinnenweb, waarbij de kinderen een soort rapportje invullen rond de herfst- en de carnavalsvakantie en zichzelf een score geven op verschillende onderdelen gaat dit nu veel beter. “Zo kunnen ze zien hoeveel ze vooruit zijn gegaan. Op de achterkant schrijven ze een plannetje voor zichzelf en schrijven ze op wat en hoe ze iets gaan doen en waar ze trots op zijn. Naar aanleiding daarvan kunnen we dieper het gesprek ingaan.”

Met de kindgesprekken is het de bedoeling dat kinderen zelf nadenken over welk doel ze hebben en waar ze aan willen werken. “Wij, als leerkracht zijnde, stellen dan vragen zoals; ‘hoe ga je dat dan doen en wat heb je nodig?’ Daar kunnen ze dan over na gaan denken en zo krijgen ze steeds meer eigenaarschap.” De kindgesprekken beginnen in groep 2 en naarmate de leeftijd ouder wordt lukt dit steeds zelfstandiger. “De kinderen vullen het zelf in, maar wij ondersteunen daarbij wel. Zeker bij de jongere groepen. Maar het is een onderdeel waar we altijd aan blijven schaven. Voor groep 3 zijn sommige items bijvoorbeeld nog te moeilijk, dus dat wordt aangepast. Zo zijn de kindgesprekken continu in ontwikkeling en sluiten we aan bij de behoefte die kinderen nodig hebben.”

De tijd nemen
Om écht de tijd te nemen voor de kinderen worden leerkrachten vrijgeroosterd om de kindgesprekken te kunnen voeren. “Zo heb je echt een momentje met de leerling. Die tijd heb je bijna nooit, en daarin hoor je dingen die je anders niet hoort. Ook kinderen vinden het fijn om in een veilige omgeving te zijn, zonder dat daar andere kinderen bij zijn. Ze kunnen steeds beter vertellen en over zichzelf reflecteren. Je ontwikkelt je als leerkracht ook heel sterk in zo’n gesprekken. Het doorvragen gaat steeds beter en zo leer je de kinderen écht te begrijpen. De gesprekken zijn dus heel waardevol voor ons, maar ook voor het kind. Ze gaan niet alleen over school, maar kunnen verder gaan dan dat”, besluiten Ton en Marieke.