Vlnr: Joop Spek, Anne-Marie Graat en Tonny Meulensteen
Vlnr: Joop Spek, Anne-Marie Graat en Tonny Meulensteen

Waar komt 'De nieuwe winkelstraat' van Laarbeek?

Algemeen

Beek en Donk – Tijdens een goed bezochte informatiebijeenkomst georganiseerd door Stichting Centramanagement Laarbeek in samenwerking met de gemeente en Rabobank Peel Noord, gaf Rob Weiss van Platform De nieuwe winkelstraat (DNWS) afgelopen week de aftrap van een initiatief dat ondernemers in Laarbeek 'bouwstenen moet geven voor de toekomst'.

Doel en totstandkoming project
Overal in Nederland staan winkelgebieden onder druk. Winkels sluiten en er is sprake van leegstand. Om ervoor te zorgen dat de winkelgebieden aantrekkelijk en toekomstbestendig blijven, is ook binnen de Laarbeekse kernen een extra inspanning nodig. Stichting Centramanagement Laarbeek, de gemeente en Rabobank Peel Noord zijn daarom een samenwerking aangegaan voor dit project en hebben DNWS aangesteld als projectleider. DNWS heeft eenzelfde project al uitgevoerd in meer dan 120 gemeenten binnen Nederland, recentelijk nog in Gemert-Bakel. Retail, vastgoed, overheid, horeca, cultuur, recreatie en toerisme worden binnen dit project uitgenodigd na te denken over hoe Laarbeek ervoor staat en hoe men samen ervoor kan zorgen dat de consument ook in de toekomst Laarbeek zal blijven vinden.

Sponsoring mede door ondernemersfonds
Het project is mede tot stand gekomen door het recentelijk ingevoerde ondernemersfonds Laarbeek. "Ik ben buitengewoon gelukkig met het tot stand komen van het ondernemersfonds. Dit is een eerste activiteit die mede gesponsord wordt door het ondernemersfonds en hopelijk gaat het ons veel inzichten opleveren." Met deze woorden opent Joop Spek namens Stichting Centramanagement Laarbeek de avond.

Darwin
"Winkelcentra zijn in beweging", vangt Weiss zijn presentatie aan. "Ik maak graag de vergelijking met Darwin; het gaat niet om de sterksten maar om diegenen die zich het beste aan kunnen passen aan verandering. En dat zijn jullie. Ik ben van mening dat het MKB zich het makkelijkst kan meebewegen met de veranderende vraag van de consument. Niks komt vanzelf, je zult daarom samen moeten investeren."

Het belang van samenwerken
Tijdens een passievol 'betoog' benadrukt Weiss keer op keer het belang van samenwerking tussen alle winkelgebieden binnen Laarbeek en zoekt daarbij de dialoog met de aanwezigen. "Je bent met zijn allen één groot warenhuis, jullie samen zijn de Bijenkorf of zoveel meer." Weiss nodigt de aanwezige ondernemers uit in de huid van een klant te kruipen. "Een klant wil geholpen worden in zijn probleem. Heb jij niet wat hij of zij vraagt, ben je dan bereid een collega binnen Laarbeek te bellen? Ben je in staat om met elkaar als één warenhuis te functioneren en elkaar 'collega's' te noemen? Dat is de grote vraag en daar zullen jullie allemaal eerst met elkaar over in gesprek moeten gaan. Maar ook het vastgoed zal mee moeten bewegen net als de (aankleding van de) openbare ruimten. Daarom is samenwerking tussen partijen van essentieel belang."

Als ervaringsdeskundige geeft de projectleider mogelijke voorbeelden van samenwerking. Hij belicht de rol van social media. "Samenwerken is ook facebookvolgers willen delen, ervoor zorgen dat je met een uitnodigende foto op Google te vinden bent en/of acties met elkaar via social media op touw zetten. Maar ook het ontwikkelen van (een gevoel van) lidmaatschap bij Laarbeekse klanten en het invoeren van minimum (blok)openingstijden zijn voorbeelden van samenwerking die uitvoerig worden toegelicht.

Samen maar ook uniek
Volgens Weiss zijn de producten die een winkelier verkoopt al lang niet meer uniek: "De toegevoegde waarde zit in wat je als winkelier toevoegt. Denk daarbij aan de passie die je uitstraalt voor het product en je manier van bejegening. Jouw unieke kracht is je mens zijn, je houding en hoe jij face tot face-contact hebt. Mensen willen lokaal kopen maar mensen willen tegenwoordig ook verrast worden."

Traject in zes stappen
De informatieavond was de intake (stap 1) van een traject dat in totaal ongeveer twee maanden zal gaan duren. De volgende stap is het maken van een analyse door DNWS. "We gaan kijken of de basis op orde is in Laarbeek en hoe de samenwerking er momenteel voor staat", aldus Weiss. Stap 3 en 4 zijn het houden van een schouw en een werksessie met lokale ondernemers. Stap 5 is het opstellen van een actieplan en bij stap 6 wordt er lokaal aan de slag gegaan en gekeken welke actiepunten definitief kunnen worden doorgevoerd.

Welk winkelgebied wordt nu 'De nieuwe winkelstraat' van Laarbeek?
Omdat er budget voorhanden is om het project binnen één winkelgebied in Laarbeek te gaan uitvoeren en nog niet is beslist welk gebied dit zal gaan worden, wordt aanwezigen aan het einde van de avond gevraagd welke kern hiervoor volgens hen in aanmerking zou moeten komen. Hierop wordt enigszins verbaasd gereageerd met de vraag hoe wordt bepaald wie in aanmerking komt. "We kunnen er eentje goed doen", stelt centrummanager Ties van Oorsouw, "en de uiteindelijke resultaten moeten te kopiëren zijn naar de andere winkelgebieden." Wethouder Tonny Meulensteen beaamt dit: "Het winkelgebied met de meeste energie gaat als eerste en moet een trigger vormen voor de andere kernen. De motivatie is van doorslaggevend belang." Tot de verschijningsdatum van deze krant (donderdag 23 maart) konden de diverse motivaties worden ingediend, waarna – zoals gezegd – op basis van energie en motivatie een keuze zal worden gemaakt welk winkelgebied zich als eerste 'De nieuwe winkelstraat' van Laarbeek mag gaan noemen.