Afbeelding

Opening van zaken over de sluiting van 3 kantoren

NULL

Opening van zaken over de sluiting van 3 kantoren


Laarbeek - Het hing al een tijdje in de lucht. En toen lag er opeens een brief op de mat: de Rabobank sluit kantoren in Lieshout, Aarle-Rixtel en Bakel. Goed voor de nodige vragen. Om maar meteen de eerste vraag te beantwoorden: “Ja, de brievenbus om betaalopdrachten te posten blijft gewoon bestaan, evenals alle buiten-geldautomaten.”


Online bankieren
“Bankieren verandert” vertelt Peter van Loon, directeur Particulieren Rabobank Peel Noord. “De afgelopen jaren zijn klanten massaal overgestapt op internetbankieren. De helft van de contacten gaat tegenwoordig online. Per jaar melden zich zo’n 300.000 nieuwe gebruikers aan om mobiel te bankieren. Apps, tablets en smartphones vieren hoogtij. Zoiets vind je terug in het bankbezoek van klanten. De bezoekersaantallen zijn enorm teruggelopen. In Lieshout, Aarle-Rixtel en Bakel hielpen we gemiddeld zo’n acht klanten per dag. En waren we nog maar halve dagen open. Dat is te weinig om een kantoor aan te houden.”

Extra hulp
“Voor onze klanten kwam de sluiting van de drie kantoren niet als een donderslag bij heldere hemel. Eerlijk gezegd hadden ze het wel een beetje zien aankomen. Een sluiting brengt voor een kleine groep klanten wat ongemakken met zich mee. Klanten hebben vragen en problemen zijn er om opgelost te worden”, aldus Peter van Loon. “We zoeken voor iedere klant een passende oplossing..”

Gratis cursus
“Hoe wij klanten een helpende hand bieden? Denk bijvoorbeeld aan cursussen internetbankieren voor ouderen. Die zijn laagdrempelig. Eigenlijk is internetbankieren veel makkelijker dan menigeen denkt. Kwestie van naast een klant gaan zitten, tips geven en zelf laten proberen. Je moet ze even op weg helpen. Dan gaat de rest vanzelf.”

Bank aan huis
En hoe zit het dan met klanten die slecht ter been zijn? Peter van Loon: “Die bezoeken we thuis. Desgewenst kunnen we ook geld thuis laten bezorgen. Een volmacht geven aan kinderen? Zo geregeld. Voor 55-plussers hebben we een speciale ouderenadviseur. We horen graag wat er bij hen speelt. Waar ze mee zitten. Hoe meer we weten, hoe beter we klanten van dienst kunnen zijn. Op bijeenkomsten van de ANBO steken we regelmatig onze voelhorens uit.”

Betrokken
De Rabobank heeft de naam midden in de samenleving te staan. Een bank met ideeën over maatschappelijke betrokkenheid. Trekt de bank zich terug uit het dorpsleven nu er drie filialen sluiten? “Geenszins”, licht Peter van Loon toe. “Betrokkenheid zit in onze genen. We blijven lokale initiatieven ondersteunen. Juist als het gaat om de leefbaarheid van dorpskernen. Ook nieuwe initiatieven.”

Verbouwing
De bank bouwt aan zijn toekomst. De kantoren Beek en Donk en Gemert worden opgepimpt voor dienstverlening 3.0. Hoe de kantoren eruit komen te zien? Peter van Loon: “Een bankhal dient uit te stralen dat klanten welkom zijn, en snel en goed geholpen worden. Juist voor complexe producten komen klanten naar de bank. Zulke producten vragen om tekst en uitleg en een persoonlijke toelichting. Noem het kwaliteit van dienstverlening. Een goed advies kan dan het verschil maken. De entourage doet veel. Het geeft een thuisgevoel voor alle klanten in de regio. In het voorjaar van 2015 is de verbouwing afgerond. Nog even geduld a.u.b. Op 1 april houden we open huis. Welkom!”

Foto: Peter van Loon