Monique Noten in gesprek met een aantal kleuters.
Monique Noten in gesprek met een aantal kleuters. Foto: Mark Barten

‘Het werken met kleuters is het mooiste wat er is’

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - Een schoolcarrière begint altijd in de kleuterklas van een basisschool. Het is daarom extra belangrijk dat kinderen zich direct op hun gemak voelen. Op daltonbasisschool ’t Otterke worden de nieuwe kleuters ieder op hun eigen manier erg goed begeleid en staat het belang van het kind altijd voorop.

“Acht weken voordat een kind 4 jaar wordt, krijgen ze van ons een persoonlijke uitnodiging, die versierd is met gouden letters, om kennis te mogen maken op ’t Otterke”, zo vertellen leerkrachten Monique Noten en Suze Jansen van groep 1/2. De nieuwe kinderen mogen dan vijf keer oefenen. “Of dat vijf keer een uur is, een halve- óf zelfs een hele dag maakt niet uit. Het is net waar het kind al aan toe is.”

De allereerste keer krijgen de nieuwe kinderen een warm welkom in de klas. Daarnaast bellen de leerkrachten op de eerste oefendag de ouders na een halfuur op en vertellen ze hoe het gaat met hun kind. “Meestal zorgt dat voor geruststelling bij de ouders, want het is natuurlijk niet niks om je kind voor het eerst achter te laten. Die persoonlijke aandacht wordt zéér gewaardeerd.”

Als kinderen 4 jaar zijn, komen ze écht naar school. Op vrijdag zijn de kleuters op ’t Otterke vrij. In de ochtend mogen ouders binnenkomen tijdens het inloopmoment en na zes tot acht weken is er een intakegesprek met de nieuwe ouders. “Hierin vertellen wij onze bevindingen over het kind en kunnen er vragen gesteld worden. Wij vinden korte lijntjes met de ouders heel belangrijk. Ook hebben we goed contact met de buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen in Beek en Donk. Af en toe nodigen we peuters uit om kennis te maken met onze basisschool. Als een kind bij ons in de klas komt, krijgen we een overdracht met de belangrijkste bevindingen van de betreffende opvang. Ieder kind is immers uniek.”

Daltononderwijs
Het Daltononderwijs op ’t Otterke kent een aantal pijlers, waaronder zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en evalueren. De kleuters maken hiermee direct kennis. “Wij krijgen vaak te horen dat onze kleuters al enorm zelfstandig zijn. Ze plannen onder andere zelf hun taakjes, ruimen hun tafeltje op en pakken hun eigen spulletjes. Ook heeft ieder kind uit groep 1 een maatje uit groep 2. Als er hulp nodig is, dan vraagt het kind het eerst aan het maatje, dan aan een ander kind en als die het niet weet pas aan de leerkracht. Zo wordt de zelfstandigheid bevorderd en stimuleren we het oplossend denken. Kleuters kunnen zelf ontzettend veel. Natuurlijk is er ook meer dan genoeg tijd en ruimte om lekker te spelen en te ontdekken.”

Thema’s
Om in te spelen op de belevingswereld van de kinderen, werkt ’t Otterke bij de kleuters met thema’s. “We spelen in op feesten en seizoenen, maar ook op actuele activiteiten. Daar betrekken we de ouders bij. We hebben een schoolapp waarin we berichtjes en foto’s kunnen plaatsen, zodat ouders weten waar we in de klas mee bezig zijn.
We zien hier elke dag blije snoeten binnenkomen, dus de kinderen vinden het heel fijn om hier te zijn. Soms willen ze zelfs niet mee naar huis. Het allerbelangrijkste is dan ook dat ze met plezier komen. Het werken met kleuters is het mooiste wat er is.”