Afbeelding

Onderwijs op maat voor ieder Laarbeeks kind

Algemeen Algemeen

Laarbeek - Tijdens een drukbezochte nieuwjaarsborrel voor Eenbes-personeel werd de pilot 'Passend onderwijs Laarbeek' gepresenteerd. Een leidende coalitie met daarin leden uit Laarbeekse Eenbes-scholen presenteerde trots haar plannen.

Individu
Ieder kind is anders en heeft recht op de beste vorm van onderwijs. Binnen een groep kinderen zijn veel verschillen. Er bestaat geen gemiddelde leerling, ieder kind is uniek. Het ene kind heeft bijvoorbeeld extra zorg nodig met taal of rekenen, een ander kind juist uitdaging omdat leerstof te eenvoudig is. Ook sociaal-emotioneel zijn verschillen tussen leerlingen soms groot. Kinderen die stil en teruggetrokken zijn verdienen evenveel aandacht als drukke, aanwezige leerlingen. Zelfs de motoriek van een kind kan ervoor zorgen dat kinderen anders in het leven staan.

Wet passend onderwijs
Sinds 1 augustus 2014 legt de 'wet op het passend onderwijs' de zorgplicht bij scholen. Scholen zijn verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek aan te bieden. Het is prettig als deze plek binnen de eigen schoolomgeving aangeboden wordt. Experts binnen de reguliere Eenbes-basisscholen en specialisten van speciale scholen en instanties werken al jaren samen. Een leidende coalitie met enthousiaste, gespecialiseerde leerkrachten uit alle teams van de Laarbeekse Eenbesscholen vraagt nu alle collega's hun specialismen met elkaar te delen.

Krachten bundelen
Laarbeekse scholen bezitten zelf al veel kennis. Binnen iedere school werken leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op verschillende vakgebieden. De leidende coalitie vraagt collega's om hun talenten en specialisme kenbaar te maken, zodat kennis met andere scholen gedeeld kan worden. Naast eigen kennis worden nog steeds arrangementen afgenomen bij externe experts. De leerkracht voor de klas is de spil van het proces. Groepsleerkrachten krijgen de mogelijkheid om ervaringen met elkaar te delen, elkaar te ontmoeten en de onderwijsbehoeftes aan te geven. Er is ruimte voor ondersteuning van leerkracht en leerling. Daarbij wordt uitgegaan van de kwaliteiten van de groepsleerkracht.

Ontwikkeling
Binnen de pilot is MRT (motorische remedial teaching) een vorm van begeleiding die al tot stand is gekomen. Tijdens een aantal speciale gymlessen krijgen leerlingen meer vertrouwen in bewegen. Naast extra formatieruimte voor pedagogische en didactische ondersteuning voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften is er ruimte vrij gemaakt om elkaars kennis te benutten op het gebied van sociale vaardigheid en Nederlands als tweede taal. Voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong wordt gewerkt aan een passend aanbod. De Eenbes heeft al jaren een bovenschoolse plusklas, maar hoe gaan leerkrachten om met extra uitdaging voor kinderen die niet naar die plusklas gaan of die juist extra ondersteuning nodig hebben? Kunnen collega's samen oplossingen bedenken om de werkdruk te verminderen? Door de krachten te bundelen krijgt iedereen onderwijs op maat.