Afbeelding
Foto: Carla Hanssen

Project LeerKRACHT brengt cultuurverandering teweeg

Algemeen Algemeen

Aarle-Rixtel - "Een feestje om het project LeerKRACHT te mogen begeleiden". Zo omschrijft Carla Hanssen van de Eenbes scholen haar functie als schoolcoach, als DeMooiLaarbeekKrant met haar praat over het project LeerKRACHT, dat het bestuur van de Eenbes scholen Brukelum en St. Jozef vorig jaar hebben gestart.

Om de positieve gevolgen van het besluit om deel te nemen aan LeerKRACHT nog meer kracht bij te zetten en uit te breiden, maakte het bestuur een in Nederland bijzondere keus. Zij besloten om dit schooljaar met een vervangersteam deel te nemen aan een 2-jarig traject van Stichting LeerKRACHT. Een traject om middels een bepaalde methode cultuurverandering teweeg te brengen met als doel betere, gemotiveerde leraren, waar elke leerling beter van wordt.

Om ook met het vervangersteam aan de slag te gaan is binnen LeerKRACHT uniek in Nederland. Er is nog niet eerder met een team van vervangers gewerkt. Desondanks ging het team aan de slag en men plukt daar nu al de vruchten van. "Vervangers horen er nu echt bij, voelen zich gehoord en betrokken."

Dat leerkrachten bij elkaar in de les kijken en elkaar positieve en opbouwende feedback geven, levert veel positieve energie op. "Het begint al met het kwartiertje dat we bij elkaar staan voor het verbeterbord en ons de vraag stellen: 'Hoe sta je hier?' Dit maakt dat we veel bewuster met elkaar omgaan en elkaar veiligheid bieden", vertelt Carla. Binnen het vervangersteam zijn ervaren leerkrachten samen met nieuwkomers aan de slag gegaan om leerlingen zo sterk mogelijk te maken in hun ontwikkeling in een veilige leeromgeving. Omdat leerkrachten het goede voorbeeld geven zien leerlingen, dat het prima is om iets niet te kunnen of te weten, zolang je er maar van wil leren.

Vroeger kenden de vervangers elkaar eigenlijk niet. Ze kwamen elkaar als invallers bijna niet tegen, en voelden zich dan ook vaak geen echt team of horend bij het team. De start van LeerKRACHT met een bootcamp bracht daar verandering in. Het bestuur van de Eenbes scholen heeft nu een aantal vervangende leerkrachten in dienst genomen die in een poule werken.

Carla vertelt: "We komen nu wekelijks bij elkaar, 2 uur lang. We starten met het LeerKRACHT-bord, bespreken dan hoe de afgelopen week was en lopen onze gezamenlijke doelen door. Dat doen we in vijftien minuten, daarna hebben we nog veel tijd om samen aan de slag te gaan. Dat geeft zoveel energie en is zo leuk, dat ik collega's die al lang in het onderwijs zitten weer helemaal zie opbloeien. Gelijktijdig krijgen nieuwkomers alle kans om zich te laten zien en waar ze voor staan. Dat maakt de kansen op vaste banen groter."

"Dit gaat een grote verandering teweegbrengen in het onderwijs bij degenen die ervoor open staan. Het is voor leerlingen een belangrijk onderdeel in hun opvoeding tot stabiele zelfstandige jongeren. Er wordt een veilige cultuur gecreëerd waarin iedereen mag zijn die hij is en kan laten zien waar hij/zij voor staat. Ik hoor leraren met regelmaat zeggen, dat het nu weer leuk is om voor de klas te staan omdat het weer over de inhoud gaat, en waarom ze ooit leraar zijn geworden. Het is inspirerend om hierbij te horen en ermee bezig te zijn."

De input en verandering wordt nu van onderuit ingezet en gedragen. Het verbetert de efficiency en het motiveert mensen om na te denken over creatieve oplossingen. Ook voor leerlingen biedt het veel mogelijkheden. "Zij krijgen een structuur voor als ze een vervanger in de klas krijgen, dat geeft zekerheid. Bovendien, door hen feedback te vragen voelen leerlingen zich gehoord. Daarnaast delen we onze ervaringen met individuele leerlingen en bepaalde groepen op bepaalde scholen. Hierdoor kom je beter voorbereidt op een school, wat ten goede komt aan school, groep en leerling. We beginnen dit ook als feedback van sommige scholen terug te krijgen."

Afbeelding
Afbeelding