Afbeelding

Jaarafrekening bij zonnepanelen extra foutgevoelig

Algemeen Algemeen

Laarbeek - Voor veel mensen is de jaarafrekening van hun energieleverancier hogere wiskunde. Om die reden pleiten consumentenorganisaties er al geruime tijd voor om de afrekening eenvoudiger te maken. Dat controle van uw energierekening is geen overbodige luxe is, blijkt uit onder andere uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Circa vijf procent van de leden van die vereniging trof in 2017 een fout aan in de energierekening van de afgelopen 12 maanden.

Als u zonnepanelen heeft, is de jaarafrekening nog complexer. De kans dat er fouten in zitten, is daardoor groter dan bij een 'gewone' energienota. Alle reden dus om goed te (laten) checken of uw energieleverancier geen fouten heeft gemaakt.

Zo controleert u de jaarafrekening
1. Kloppen de meterstanden die u heeft doorgegeven? Hebt u een slimme meter, check dan of de beginstand op de nieuwe jaarrekening hetzelfde is als de eindstand van de vorige jaarrekening. Let goed op bij een meter met een dubbeltelwerk voor dag- en nachttarief. Hebt u zonnepanelen én een contract met uw energiebedrijf met apart tarief voor dag- en nachtverbruik? Vraag dan aan uw energiebedrijf hoe uw teruglevering wordt verrekend met uw dag- en nachtverbruik. Overigens zijn de voordelen van een dubbeltelwerk - zeker bij zonnepanelen - zeer beperkt. Voor de eenvoud zou u één tarief kunnen afspreken met uw stroomleverancier.

2. Zijn de stroom- en gastarieven hetzelfde als in het contract?

3. Is er een bedrag van €373,33 inclusief btw afgetrokken van het totaalbedrag? Dit bedrag is de mindering van de energiebelasting voor 2017 en 2018. Vooral bij huishoudens met zonnepanelen vergeten energieleveranciers weleens deze korting te verrekenen.

4. Is een eventuele overeengekomen welkomstbonus of andere korting verrekend? Check hiervoorde welkomstmail of het contract.

5. Kloppen de netbeheerkosten? Check de actuele tarieven op de website van de netbeheerder. Verbruikt u minder dan 500 kuub gas per jaar? Dan hoort u lagere netbeheerkosten te betalen dan bij een verbruik tussen de 500 en 4000 kuub.

6. Is bij gasverbruik gerekend met een correctiefactor tussen de 0,9 en 1,03? Wanneer een hogere correctiefactor wordt gebruikt, klopt dit vaak niet. Stroom heeft géén correctiefactor, gas wel omdat de verbrandingswaarde kan verschillen.

7. Klopt het termijnbedrag op de afrekening met het termijnbedrag dat u steeds heeft betaald?

Praktijkervaring Duurzaam Wonen Laarbeek met afrekeningen van huishoudens met zonnepanelen
Op één van de jaarafrekeningen die Duurzaam Wonen Laarbeek onlangs onder ogen kregen, waren er meterstanden omgewisseld. Daardoor klopte het saldo van opgewekte en verbruikte stroom niet en werd opgewekte stroom als verbruikte stroom gerekend.

Brengt uw leverancier eerst al het verbruik in rekening en krijgt u daarna een creditnota voor de opgewekte energie? Controleer dan of u alleen energiebelasting en een opslag duurzame energie betaalt over uw netto verbruik. Dat is de hoeveelheid stroom die u verbruikt bovenop wat u zelf hebt opgewekt.

Hebt u meer opgewekt dan verbruikt? Controleer dan of de afgesproken terugleveringsvergoeding ook daadwerkelijk in rekening is gebracht en een ander tarief, zoals bijvoorbeeld het kale leveringstarief.

Tenslotte nog een tip. Mocht u overwegen over te stappen naar een andere energieleverancier, doe dat dan in februari/maart. Dat is de gunstigste periode in verband met de salderingsregeling.

Komt u er niet uit? Duurzaam Wonen Laarbeek helpt u graag. Richt uw vraag aan: info@duurzaamwonenlaarbeek.nl.