Afbeelding

Huis-aan-huisblad moet blijven

Algemeen

Laarbeek – In meerdere gemeentes in het land is de zogeheten 'Ja-Ja sticker' geïntroduceerd.
Het magazine Plusonline heeft een landelijke enquête afgelegd. Van de 3133 stemmen is 88% het eens met de stelling: 'huis-aan-huisbladen moeten blijven.'

Ja-Ja
Inwoners krijgen zonder deze sticker geen reclamefolders meer in de bus. Dit beleid hebben o.a. Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en Haarlem ingevoerd om papierverspilling tegen te gaan. In Utrecht worden ook huis-aan-huiskranten niet meer bezorgd bij inwoners zonder Ja-Ja sticker. In Laarbeek diende politieke partij De Werkgroep december vorig jaar een motie in, om het Amsterdamse beleid in Laarbeek over te nemen. Deze motie is toen ingetrokken door gebrek aan steun.

Duurzaam
Het beleid werd in de steden doorgevoerd om de hoeveelheid papierverspilling tegen te gaan. Verder zijn de folders en huis-aan-huisbladen steeds vaker online te lezen. Inwoners kunnen de sticker gratis afhalen bij de gemeente en is tevens ook (tegen betaling) online te bestellen. Het is duurzamer om deze sticker in te voeren omdat er op deze manier veel minder drukwerk in omloop is. Althans, dat is het idee.

Offline
Hoewel huis-aan-huisbladen steeds vaker een online versie hebben wordt de papieren versie wekelijks door bijna acht miljoen mensen gelezen, zo blijkt uit recent onderzoek. Met name de leeftijdscategorie 65+ leest het papieren huis-aan-huisblad wekelijks. Ook zijn de huis-aan-huisbladen en folders vaak minder vervuilend dan op het eerste gezicht lijkt. Nikki Barten, een van de eigenaren van De MooiLaarbeek Krant, legt uit: "Uiteraard begrijpen wij de landelijke discussie over afvalreductie en verduurzaming. Ook wij werken daaraan als bedrijf. We printen op het meest duurzame papier en hebben gerecyclede fietstassen voor onze bezorgers. Maar weet u wel dat ons krantenpapier tot zeven keer toe wordt gerecycled tot nieuw papier? Dit geldt ook voor folders."

Lokale initiatieven
Ook vormen folders en huis-aan-huisbladen een erg belangrijke vorm van promotie voor lokale, kleinschalige bedrijven, verenigingen en initiatieven. De efficiëntie van deze bladen is namelijk groot, aangezien ze bijna uitsluitend bij de doelgroep, de lokale bevolking, terecht komen. Zo kunnen het afzetgebied en dus de kosten laag blijven maar wordt de doelgroep toch bereikt.