Barbara Hoens (directrice Kindcentrum Breinplein) en Dries Klösters (directeur De Muldershof)
Barbara Hoens (directrice Kindcentrum Breinplein) en Dries Klösters (directeur De Muldershof)

Muldershof en Breinplein 'Aspirant Brainportschool' "Laten we van Laarbeek Silicon Valley maken"

Onderwijs

Laarbeek – De regio Eindhoven wordt vaak ‘de slimste regio van de wereld’ genoemd. Digitalisering en internationalisering worden belangrijker. Leerlingen willen hun talenten ontwikkelen. Dit zijn een aantal redenen waarom de Laarbeekse basisscholen De Muldershof (Beek en Donk) en Kindcentrum Breinplein (Aarle-Rixtel) zijn begonnen als ‘Aspirant Brainportschool’. 

Beide scholen zijn op 1 augustus 2020 gestart met de samenwerking. Ze hopen met het Brainportproject dat alle leerlingen zich op hun eigen manier ontwikkelen met behulp van de technologische vooruitgang. De directeuren Dries Klösters (De Muldershof) en Barbara Hoens (Kindcentrum Breinplein) zijn uiterst trots op het samenwerkingsproject. “Het belangrijkste is dat ondernemen en onderwijs samengaan. Kinderen werken samen met lokale ondernemers van verschillende bedrijven. Dat is goed voor hun ontwikkeling”, vertelt Klösters.

Begin
Al voor de opening van het Breinplein zijn er al contacten geweest tussen beide directeuren. Daarbij werd gekeken hoe andere Brainportscholen in de regio Eindhoven met dit project omgaan. Een daarvan is het Jan van Brabant College uit Helmond. Deze school werkt bijvoorbeeld met ’21st century skills’. Kritisch denken en creatief denken, informatievaardigheden, mediawijsheid, communiceren en samenwerken staan hierin centraal. Deze methode willen de Laarbeekse basisscholen ook toepassen.

Vernieuwend leren
Beide scholen bieden al twee jaar extra lesmateriaal Engels aan alle groepen. Met dit lesprogramma zijn de scholen al een stap voor. Maar Engelse lessen zijn niet het enige. Klösters: “We krijgen 32 nieuwe laptops op school. Daarnaast denken leerlingen mee aan inrichting van het technieklokaal, bijvoorbeeld met een greenscreen en een multimediahoek.” Ook Kindcentrum Breinplein heeft technisch onderwijs. Hoens: “Het Breinplein heeft een speciaal technieklokaal met greenwall en genoeg laptops. Bovendien gebruiken kleuters op beide scholen Bee-Bots om mee te werken. Dat is een soort robot die je stappen telt op bijvoorbeeld een wereldkaart.”

Omdat de plusklas al bestaat, hebben de Brainportscholen ook behoefte aan een ‘klusklas’. Hoens: “Kinderen die graag met hun handen werken en hierin excelleren kunnen dit in een speciale klas uitvoeren. Net als bij de plusklassen.”

Buddy-traject
Ondernemend, ontdekkend en ontwikkelend onderwijs gaat zijn opwachting maken als het aan directeur Klösters ligt. “We zien dat veel Laarbekenaren vertrekken naar Eindhoven en Helmond voor stages en werk. Met het buddy-traject laten wij zien hoe belangrijk het is om met lokale, Laarbeekse ondernemers samen te werken. De Muldershof werkt samen met Formula Air, Breinplein met Kusters Goumans. “Deze bedrijven willen productieprocessen en producten aan kinderen laten zien. Dat kunnen zij het beste lokaal tonen”, legt Klösters uit. Hoens: “Onze rekenlessen worden bijvoorbeeld bij Kusters Goumans in praktijk gebracht. Zo maken kinderen kennis met het werkleven en zijn ze wellicht geïnteresseerd in zo’n baan.” Klösters: “Ik ben blij met deze samenwerkingen. Laten we van Laarbeek Silicon Valley maken.”

Naast de reguliere samenwerking nemen beide scholen deel aan de Open Bedrijvendag en de Dutch Technology Week komend jaar in Beek en Donk.

Muldershof en Breinplein zijn twee jaar ‘Aspirant Brainport’, daarna hopen ze zich officieel Brainportschool te noemen. De reacties van leerlingen en docenten zijn positief. “We hopen dat meer Laarbeekse scholen meedoen met dit toekomstgerichte onderwijsproject. We hebben er namelijk nu al goede ervaringen mee”, besluiten Klösters en Hoens.

De 'Bee-Bots'