Afbeelding
Foto: Mark Barten

Attentiv viert 20-jarig bestaan: “Het is mooi en als het goed gaat, is dat nog een punt extra”

Algemeen

Beek en Donk - Twintig jaar geleden namen de Beek en Donkse broers Rob en Ton Slaets het agentschap van vader Toon over en startten ze samen financieel advieskantoor Attentiv Slaets. Samen met vader blikken ze terug; “we verzekeren al 51 jaar onder dezelfde naam.

In 1970 startte Toon Slaets als verzekeringsconsulent bij AMEV. Hij hield kantoor in Beek en Donk in een kamer in huis maar eigenlijk was dit niet nodig want hij was altijd naar klanten toe. “Toen ik begon, moest je alles nog met de hand uitrekenen”, vertelt Toon. “Polissen werden ‘geplaatst’ zoals dat toen heette en ik haalde de premies elke week of elke twee weken contant op bij klanten thuis. Er was nog geen sprake van giraal verkeer en contact met verzekeraars had je alleen telefonisch.” Rob en Ton herinneren zich nog goed hoe het was vroeger thuis: “Ons pap was overdag en ’s avonds altijd naar klanten toe. Als de telefoon ging, dan namen wij of ons mam op. We schreven de naam van de klant op en lieten ons pap terugbellen. Dit was ook op zaterdag en zondag zo. Het was voor ons heel normaal, wij weten niet beter.”

Klantgericht en met vertrouwen
Toon was veel van huis voor zijn werk: “Dit kon niet anders, alles was naar klanten toe gericht. Maar ik bracht de jongens wel altijd zelf naar bed ’s avonds en ik was pas na acht uur weg.” Doordat Toon echt bij mensen thuiskwam, ontstond er snel vertrouwen. “Er moet vertrouwen zijn en jij moet zelf ook betrouwbaar zijn”, is hij van mening en daar sluiten Ton en Rob zich bij aan. “Wij zijn het werk gaan doen zoals ons pap het gedaan heeft en dan bedoelen we vooral de manier waarop”, vertelt Ton. “Er is in 20 jaar tijd het een en ander veranderd maar dit belangrijke onderdeel van ons werk niet en dat gaat ook niet veranderen. We zijn zichtbaar in Laarbeek, ons kerngebied, en we hebben een trouwe klantenkring opgebouwd (ook buiten Laarbeek).”

“We wisten direct dat we dit samen wilden doen”

De naam Slaets 
Rob: “Het feit dat we twintig jaar terug de klantenkring van ons pap overnamen, zorgde voor een vliegende start. We dragen dezelfde achternaam en dat geeft vertrouwen. We maakten regelmatig mee dat klanten zeiden dat ze ons nog als kleine kinderen hadden gekend. Maar nu nog steeds horen we dat klanten bij ons komen omdat een ander ze heeft gezegd dat ze maar eens met ‘die jongens van Slaets’ moeten gaan praten of dat mensen zeggen dat ze bij Slaets verzekerd zijn in plaats van de naam van de verzekeringsmaatschappij te noemen. We verzekeren al 51 jaar onder dezelfde naam.”

‘Niet geschoten, is altijd mis’
Was het vanzelfsprekend dat zijn bedrijf zou worden voortgezet door zijn zonen? “Nee”, zegt Toon, “de vraag kwam vanuit de maatschappij een paar jaar voordat ik met pensioen zou gaan. Rob werkte toen bij een bank en Ton als intercedent bij een uitzendbureau.” Ton: “Rob en ik hielden van het contact met klanten. Een band opbouwen met klanten; dat maakte ons werk zinvol. Toen de vraag kwam, hebben we er niet lang over na hoeven denken. We wisten direct dat we dit samen wilden doen en vanuit één locatie. ‘Niet geschoten, is altijd mis’ dachten we en dat is achteraf een hele goede keuze gebleken.”

Zonnige toekomst
Vader Toon werkte na de overname nog anderhalf jaar mee en ging toen met pensioen. Rob en Ton werken nog iedere dag met veel plezier voor hun klanten en zien de toekomst positief tegemoet: “Het wordt niet vanzelfsprekend, we hebben veel ervaring opgebouwd en omdat we klein zijn, kunnen we heel makkelijk met veranderingen meebuigen”, besluiten ze. Vader Toon knikt instemmend (en stiekem ook wel een beetje trots): “Ik vind het mooi en als het goed gaat, is dat nog een punt extra.”