De leerlingen van Job Berkers (l) maken sommen op de stoeptegels
De leerlingen van Job Berkers (l) maken sommen op de stoeptegels Foto: Mark Barten

OBS Het Klokhuis: ‘Meer concentratie door bewegend leren’

Onderwijs advertorial

Beek en Donk - Openbare basisschool Het Klokhuis in Beek en Donk is een school waar iedereen welkom is. De leerlingen worden er gestimuleerd zich verder te ontwikkelen in wie ze zijn. Het Klokhuis werkt bewust met heterogene groepen (jong en oud gemixt), zodat kinderen van elkaar kunnen leren. In een reek advertorials laat Het Klokhuis zien op wat voor manieren ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Deze keer: ‘Bewegingsonderwijs en bewegend leren’. Samen met leerlingen Angel Willems en Dani Swinkels uit groep 7 legt leerkracht groep 7/8 Job Berkers uit wat dit precies inhoudt.

Job, waarom is bewegen belangrijk voor leerlingen?
“Het gezegde luidt dat bewegen niet alleen goed is voor je conditie maar ook voor je cognitie en dat is echt zo. Wanneer je leerlingen laat bewegen, neemt de concentratie toe en blijven dingen beter hangen. Bovendien – en dat vinden we ontzettend belangrijk – beleven kinderen veel meer plezier aan de lessen en levert het ze ook belangrijke ervaringen op.”

Wat is het verschil tussen bewegingsonderwijs en bewegend leren?
Job: “Bij bewegingsonderwijs moet je denken aan gym in een gymzaal en met bewegend leren wordt bedoeld dat we bewegen toepassen op de ‘normale’ vakken zoals taal en rekenen. De traditionele gymles is vervangen door een meer uitdagender beweegles waarin allerlei elementen worden toegevoegd en kinderen worden uitgedaagd na te denken.”

Kun je concrete voorbeelden geven hiervan Job?
“Jazeker. Tijdens een gymles kun je in plaats van balanceren over een bank ook balanceren over een kast met ballen met daar weer een matje bovenop. Een mattenkar is behalve voor opslag ook prima te gebruiken om rond te rijden en opdrachten uit te voeren. Skaten leeft heel erg op dit moment dus waarom niet integreren in een gymles? Maar dan wel met tien kegels aan het einde van een parcours waar tussendoor geslalomd mag worden. Het is zo leuk om te zien hoeveel plezier leerlingen hieraan beleven.”

En hoe zit het met bewegend leren?
Job: “Als voorbeeld; groep 8 moest laatst een schaaltekening maken in de klas. Die schaaltekening moesten ze buiten vergroten in het echt. Heel zichtbaar werd toen hoe groot een vierkante meter is aan de hand van een aantal stoeptegels. Leerlingen ervaren dan hoe dit in werkelijkheid eruitziet. Ook (werkwoord)spelling- en rekenlessen worden buiten gegeven. Leerlingen rennen in spelvorm tussen pionnen om zoveel mogelijk woorden te vormen of schrijven met stoepkrijt rekensommen uit op de speelplaats. Dit zijn hele aantrekkelijke manieren om kinderen te laten leren door beweging toe te voegen.”

Angel en Dani, wat vinden jullie van al dat bewegen tijdens de lessen?
Angel: “Ik vind het veel fijner en ik kan dingen veel beter onthouden. We werken in kleine groepjes en worden gecoacht door leerlingen van groep 8. Dat vind ik ook fijn.” Dani vult aan: “Buiten sommen uitschrijven lukt me beter dan binnen en ik vind het ook veel leuker om met stoepkrijt te werken. Wij zijn het bewegen eigenlijk wel gewend inmiddels.”

Tot slot Job; wat levert bewegend leren behalve meer plezier in de lessen op?
“Kortgezegd; de intensiteit is hoger buiten en je ziet meer focus en coöperatief werken. Bovendien kun je als leerkracht beter observeren. Je ziet gelijk wanneer leerlingen stilstaan en kunt daar direct op anticiperen.”

OBS Het Klokhuis
Wijnkelderweg 3a, Beek en Donk
www.obshetklokhuis.nl
0492-465527