Afbeelding
Foto: Mark Barten

Bewegend leren helpt: ‘Het enthousiasme van de kinderen is geweldig om te zien’

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - Kinderen iedere dag stil op een stoeltje laten zitten óf ervoor kiezen om even lekker actief bezig te zijn? Bij Daltonbasisschool ’t Otterke in Beek en Donk kiezen ze voor het laatste. Zij vinden het belangrijk om bewegend leren toe te passen in het onderwijs en zijn daar erg enthousiast over.

“Bewegend leren houdt in dat we regelmatig met de klas naar buiten gaan om wat herhaling van de stof bewegend toe te passen. Zo zitten de kinderen niet de hele dag in dezelfde ruimte op een stoel, maar kunnen ze de energie er ook even uitgooien”, zo vertelt leerkracht Evelien de Groot. Volgens haar kun je bewegend leren bij ieder vak toepassen en zijn er tal van voorbeelden. “Het automatiseren van spellingregels, zinsontleding, rekensommen, wereldoriëntatie etc. In het bewegend leren kan de stof terugkomen die ze in de ochtend hebben gekregen, maar ook van de week ervoor. Zo weten we zeker dat het blijft hangen.”

Hersenactiviteit
Bewegend leren hoeft niet altijd lang te duren. “Als je 20 minuten aan een stuk door aan een tafeltje zit te werken, dan verlies je al 25% van je hersenactiviteit. Als je dan even wat anders gaat doen, dan heb je die activiteit weer terug. In mijn lessen probeer ik het zo te regelen dat ik om de zoveel tijd even ga bewegen met de kinderen. Soms zijn we na vijf minuten klaar, maar de andere keer zijn we wat langer bezig.”

Als de kinderen weer terugkomen in de klas, dan merkt Evelien zichtbaar verbetering. “In de klas zijn ze vervolgens weer écht gefocust. Het bewegend leren doet iets met je hersenen. De motivatie, taakgerichtheid en executieve functies kunnen ze beter toepassen als ze even beweging hebben gehad. Bij een wat moeilijkere theoretische les hoef ik maar te zeggen dat we dit daarna toe gaan passen in een spelletje met bewegend leren en ineens is de focus veel beter. Het triggert kinderen, want in dat spelletje willen ze laten zien hoe goed ze het al kunnen.”

Enthousiasme
Evelien is zelf leerkracht van groep 6/7, maar binnen ’t Otterke zijn ze voorstander om al vroeg te beginnen met bewegend leren. “Met het team praten we er regelmatig over en wisselen we ideeën uit. Iedereen binnen ’t Otterke is erg enthousiast en dat enthousiasme krijg je ook terug van de kinderen. Ze hebben vaak niet door dat zo ook echt aan het leren zijn en hebben er plezier in om rekensommen op te lossen. Op een blaadje achter je stoeltje is het eindresultaat misschien hetzelfde, maar de weg ernaar toe en het enthousiasme van de kinderen is geweldig om te zien.”

Daarnaast past het bewegend leren ook bij de kernwaardes van het Daltononderwijs. “Wij zijn ons altijd bewust van de zelfstandigheid van het kind. We leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces. We maken de kinderen bewust van hun gedrag en leren de kinderen de gewenste leerhouding toe te passen om dit te bereiken. Op de kaartjes tijdens het bewegend leren staat bijvoorbeeld op de achterkant het antwoord, maar je merkt vaak dat kinderen hun eigen verantwoordelijkheid pakken en het ook toegeven als ze een kaartje fout hadden. Ook de pijler samenwerken komt vaak terug in het bewegend leren. Hierin werken bijvoorbeeld een goede en een minder goede rekenaar samen en dan gaat de goede rekenaar kijken hoe hij de minder goede rekenaar kan helpen zodat hij/zij het ook begrijpt. Dat is heel gaaf om te zien.”