Afbeelding

Restauratie portretten in kasteel Croy

Algemeen

Aarle-Rixtel - In Galerij-Museum-Bies in Aarle-Rixtel is momenteel de restauratie gaande van de twee portretten die in de ontvangstruimte van Kasteel Croy hun vaste plaats hebben. Het betreft de geschilderde portretten van voormalige adellijke bewoners van kasteel Croy, Jonker Johan Carel Gideon van der Brugghen en echtgenote Margaretha Geertruide Falck.

De werken waren dringend aan restauratie toe. Marc Bies, van Galerij Bies en restaurator, heeft van de stichting Geloof Hoop en Liefde die het landgoed en Kasteel Croy beheerd, de opdracht gekregen de staat van de werken te inventariseren en de te nemen maatregelen ten behoeve van het behoud aan te geven. Hij stelde vast dat de hechting van de verf op het doek, bij het mannelijk portret zwak was. En dat er aan de onderkant van het werk al stukjes verf waren afgevallen. Bij het vrouwelijk portret zijn bij eerdere restauraties diverse gaten en scheuren op onjuiste wijze gerestaureerd.

Er zijn destijds diverse lapjes op de achterzijde van het doek geplakt die inmiddels aan de voorzijde in de vorm van reliëf storend werken bij het aanschouwen van het schilderij. Deze moeten verwijderd worden, waarna de gaten en scheuren opnieuw gehecht worden met dun nylonvlies. Dan wordt het schilderij nog in zijn geheel met nieuw linnen bedoekt. Overigens is de bedoeking tevens een conserveringsmaatregel die de beide werken sterker maakt en die er tevens voor zorgt dat de doeken minder uitzetten en krimpen bij luchtvochtigheidsverschillen, waardoor er minder craquelé (barst vorming) in de verflaag optreed. Het meest in het oog springende effect is voor de aanschouwer echter de zogenaamde ‘reiniging’. Dit betreft het verwijderen van de oude sterk vergeelde vernislagen.

Op zaterdag 11 en zondag 12 Juni, kan men tussen 15.00 en 17.00 uur in Galerij-Museum-Bies aan de Bosscheweg 15 in Aarle-Rixtel komen kijken hoe de restauratie vordert. Kunstenaar-portretschilder Croy wel bekend, zelfs internationaal
In het boekje over Croy dat enige jaren geleden verschenen is staat bij de afbeeldingen dat niet bekend is wie de schilder van de portretten is. Het is dus een aardige toevoeging aan de culturele geschiedenis van Aarle-Rixtel. Dat bij dit restauratieproject de maker van de werken is vastgesteld. De werken zijn namelijk beiden gesigneerd met ‘Martin Ferdinand Quadal 1794’. Het blijkt een internationaal redelijk bekende schilder te zijn, waarvan ook werk in de Hermitage in Leningrad en in andere musea hangt.