Afbeelding
Foto:

Tos schrijft graag: Het leerrendement van de student in combinatie met telefoongebruik tijdens de les

Algemeen Column

In hoeverre ben jij op de hoogte van deze combinatie? Denk je door wat er op televisie en in de media gezegd wordt je voldoende op de hoogte bent? Heb je énig idee wat cognitief gezien telefoongebruik met hersenen doet op korte én op lange termijn? En doe jij er daadwerkelijk wat aan als docent of ouder? Heel eerlijk, ik denk het niet!

Ik ga jullie een handje helpen doormiddel van mijn blogs de aankomende tijd te gebruiken om mijn onderzoek tot ‘de man’ euhms, ‘tot de mens’ te brengen. Als docent binnen het mbo-onderwijs, krijg ik dagelijks te maken met de student tussen 15-16 jaar tot 23 jaar ongeveer. Mijn irritatiegrens was zo hoog, dat ik voor dit ontzettend veel besproken onderwerp gekozen heb, toen ik ging afstuderen voor de zomer. Das alweer lang geleden lijkt… Los van dat ben ik moeder van drie jongens en merkte ik op dat ze bijna vastgeplakt zitten op hun telefoon. Connectie maken is soms sneller door een appje te sturen, als ze recht tegenover je zitten!! Gaat het hier over verbieden van telefoongebruik? Nee, het gaat over het verminderen van telefoongebruik door bewustwording. Want… vind je als ouder hier ook iets van? Doe je hier ook iets mee? Thuis? Aan de keukentafel, als het etenstijd is en het hele gezin zit bij elkaar?

Het geven van educatie over executieve functies en het bewustmaken van telefoongedrag tijdens lessen kan een effectieve strategie zijn om het telefoongebruik van MBO-studenten te verminderen. Theoretische lessen hebben aangetoond dat telefoongebruik wordt verkleind en studenten positieve veranderingen in concentratie en bewustzijn ervaren. Deze bevindingen suggereren dat het verminderen of verwijderen van telefoongebruik een positieve impact kan hebben op de concentratie en het leerrendement van studenten. Iets wat een docent uiteindelijk wil, toch? Als ik chat.openai open (ken je dat als ouder?), zo gemakkelijk gaat het voortaan en laat zoeken naar; Wat is een leerrendement? Dan geeft deze aan en ik citeer ‘dat leerrendement verwijst naar de mate waarin leeractiviteiten en – programma’s daadwerkelijk bijdragen aan het verwerven van kennis en vaardigheden door deelnemers’.

Docenten zijn tijdens het lesgeven elke keer weer bezig met het telefoongebruik van de student. Het lijkt of ze maar niet losgekoppeld kunnen worden van Instagram, Snapchat, TikTok of andere dergelijke ‘onmisbare’ informatie brengende bronnen. Want ‘OH MY GOD’ ze zouden eens een seconde iets missen! Kostbare onderwijstijd gaat verloren en het brengt schade toe aan de sociale ontwikkeling. Maar ook als gevolg dat het leerrendement van de student vermindert.

Tadaaa, echt niet goed dus; telefoongebruik tijdens de les! Maar hoe zorg je ervoor dat de studenten zich daar bewust van worden? Ga je het gewoon zeggen en hopen dat ze denken; ‘oh ja natuurlijk, ik leg direct mijn telefoon aan de kant, juf Tos. Geen probleem, doen we’. Nee, ik denk het niet, sterker nog mijn onderzoek wijst uit dat het zo niet werkt. Mijn onderzoek wijst uit dat het geven van educatie over executieve functies, laat dat nou als docent nét onze taak zijn, maar vooral het bewustmaken van de gevolgen van telefoongebruik tijdens de les, kan leiden tot vermindering van het soms onuitstaanbare en irritante telefoongebruik door studenten. Want wat kost het (soms) veel energie!

Als ouders toch eens zouden zien hoeveel energie het ons als docenten kost om ze te wijzen op hun telefoongebruik, het vragen of ze alstublieft hun telefoon willen wegdoen. Ze gewoon selfies maken voor ‘God mag weten wie’ tijdens de les, thuisbezorgd bellen voor de lunchpauze en vooral heel vijandelijk en soms agressief reageren als je er maar iets van durft te zeggen. Kan telefoongebruik bij een MBO-student verminderd worden door hen meer bewust te maken van hun executieve functies in combinatie met hun telefoongedrag tijdens de lessen?

Ik ga jullie de aankomende weken aantonen in mijn blogs, dat het kan! Lees je mee?

Liefs Juf Tos.