Afbeelding

Kinderen inspireren om te kijken naar uitdagingen in de wereld

Zakelijk advertorial

De leerkrachten van basisschool De Muldershof in Beek en Donk hebben naast het lesgeven aan hun groep verschillende eigen expertises. Die expertise zetten ze in om zich als school te blijven ontwikkelen en steeds weer voorbereid te zijn op de toekomst. Daarnaast heeft De Muldershof alle middelen in huis om kinderen extra begeleiding leerkrachten ondersteuning te bieden. Ton Hendriks is leerkracht van groep 8 en heeft met zijn klas de afgelopen periode het project NXplorers junior gedraaid. Hier worden de ogen van de kinderen geopend als het gaat om duurzaamheid.

Wat houdt NXplorers junior precies in Ton?
“Het is een innovatief onderwijsprogramma dat leerlingen uit groep 7 en 8 spelenderwijs laat kennismaken met het complexe en creatieve denken dat nodig is om positieve verandering teweeg te brengen. Dit wordt gedaan aan de hand van drie thema’s: schoon drinkwater, duurzame energie en verantwoorde consumptie en productie. Het gaat erom dat kinderen uitgedaagd worden om met hun groepje innovaties te bedenken om de wereld duurzamer te maken.”

En waarom doet De Muldershof hieraan mee?
“We zijn een Brainport-school en dit sluit daar hartstikke mooi bij aan. We willen de kinderen inspireren om te kijken naar uitdagingen in de wereld van duurzaamheid. Hoe ziet de wereld er over 30 jaar uit? We willen met dit project bewustzijn creëren. Het spreekt meer aan dan gewoon leren vanuit een boek. Een Brainport-school staat ook voor onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. In dit project staat het zelfoplossendvermogen voorop en het samenwerken in teams.”

Hoe hebben de kinderen het project opgepakt?
“Super goed. Ze werken in kleine groepjes samen en als onderdeel van het project doen ze zelf onderzoek naar mogelijke ideeën die bijdragen aan duurzaamheid. Zo was er een groepje dat een prullenbak had bedacht die meteen het afval scheidt als het erin wordt gegooid. Dat groepje had ook meteen de burgemeester gemaild om te vragen om meer prullenbakken. De burgemeester is uiteindelijk in de klas gekomen om de verhalen aan te horen. Superleuk.”

Een geslaagd project dus?
“Zeker weten ja. De wereld zoekt steeds meer creatievere mensen. En met dit project kunnen de kinderen hun eigen talenten beter gebruiken. Ze mogen ook meer zelf ontdekken, daardoor leeft zo’n project veel meer. Ze leren zo meer zaken die ze in de toekomst wellicht nodig hebben.”