Afbeelding
Foto:

In 34 minuten van Gemert naar Eindhoven… dat duurt nog wel even

Algemeen

Laarbeek - Dat het drukker is op de weg ervaren we allemaal. We wonen in de Brainportregio, maar een goede oplossing voor betere bereikbaarheid van Gemert-Bakel en Laarbeek is er nog altijd niet. In de spits is het vaak aanschuiven in de file. In deze tweedelige serie kijken we naar de problemen en wat de mogelijke oplossingen (en knelpunten) zijn. Aflevering 1: personen- en vrachtvervoer.

Wie van Gemert via Laarbeek naar Eindhoven rijdt doet volgens Google Maps 34 minuten over de ruim 26 kilometer. Een alternatieve route via de N279 en de A50 is 41 kilometer. Reistijd: 38 minuten. Wil je die 26 kilometer in 34 minuten rijden, dan zal je op een zondagmiddag de auto moeten pakken. Wie voor zijn werk in de spits deze route volgt, weet dat de werkelijke reistijd veel langer is.

Verbindingspunt
De eerste opstopping ontstaat bij de rotonde tussen Gemert en Beek en Donk. Deze rotonde verbindt de N272 (richting Gemert/Boxmeer) met de N615 (richting Eindhoven) en de N279 (Asten/Veghel). Omdat hier zowel verkeer uit Helmond, Veghel, Gemert-Bakel en vanuit de richting Beek en Donk samenklontert is het wonder dat er ondanks het ontbreken van verkeerslichten weinig tot geen ongelukken plaatsvinden op deze tweebaans superrotonde. Juist het ontbreken van verkeerslichten zorgt ervoor dat het verkeer hier toch nog redelijk doorstroomt.

Beekse brug
Iets wat 1,4 kilometer verder richting Beek en Donk wel een groot probleem is. De verkeersproblematiek rondom de Beekse brug is een van de grootste regionale knelpunten. Verkeer vanuit Lieshout staat vaak al enkele honderden meters voor de verkeerslichten in de file en ook vanuit de richting Gemert is het na de rotonde aansluiten in een lange rij wachtende voertuigen. Dat er daar iets moet gebeuren weet ook de Eindhovense burgemeester Jeroen Dijsselbloem. In november zei hij in een bijeenkomst bij de gemeenteraad van Gemert-Bakel dat hij de roep om aanpak van de bereikbaarheid begrijpt. Dijsselbloem is voorzitter van de Metropool Regio Eindhoven en probeerde de raadsleden te overtuigen om toch wel mee te betalen aan onder meer de komst van een busstation in Eindhoven. Net zoals Eindhoven moet gaan meebetalen aan het verbeteren van de bereikbaarheid in deze contreien.

Waar de Gemert-Bakelse politiek twijfelt, heeft de gemeenteraad van Laarbeek al toegezegd mee te betalen. Zij hopen dat uiteindelijk dan ook de aanpak van de problemen bij de Beekse brug kan rekenen op geld uit Eindhoven. Bijkomend probleem is dat de provincie daar ook iets over te zeggen heeft. Een van de door de provincie aangedragen oplossingen was het afsluiten van de Bosscheweg (de weg langs het kanaal richting Veghel). Dit had de voorkeur van het toenmalige provinciebestuur, maar Laarbeek was hier pertinent op tegen. Gedeputeerde Christophe van der Maat stelde daarop eind 2021 besluitvorming uit. Een alternatief werd door de gemeente Laarbeek gevonden in het verleggen van de afslag, die daardoor deels over de historische gronden van Eyckenlust zou gaan. Het provinciebestuur kon het niet eens worden en nu ligt het dossier nog altijd op het bureau van de nieuwe gedeputeerde Stijn Smeulders. Een snelle oplossing lijkt niet voorhanden. En tel daarbij op dat de brug simpelweg ook nog wel eens een schip doorlaat op drukke momenten, dan weet je dat je daar dagelijks minuten reistijd laat liggen.

Deense hoek
Een volgend opstoppingsmoment is bij de Deense Hoek in Lieshout. Verkeer dat hier rechtsaf richting Son gaat ondervindt nagenoeg geen hinder. Maar wil je vanuit Son op de terugweg de N615 richting Beek en Donk/Gemert opdraaien, dan sta je hier ook een tijdje in de file. Het is niet voor niets dat regelmatig (zware) ongelukken plaatsvinden op deze gevaarlijk kruising. Ook hier is de provincie eigenaar van de weg. Een oplossing, waar de gemeente Laarbeek aan meebetaalt en ook al 400.000 euro voor heeft gereserveerd, is de aanleg van een rotonde. Door de hele stikstofcrisis werd besluitvorming over de aanleg hiervan echter in mei uitgesteld. Na de zomer zou meer duidelijkheid volgen, maar nog altijd is het onzeker of en zo ja wanneer een rotonde op de Deense Hoek kan worden aangelegd.

Ben je de Deense Hoek gepasseerd, dan is het vanwege de drukte waarschijnlijk in Nuenen weer aansluiten in de rij van de vele auto’s die richting Eindhoven gaan. Maar uiteindelijk ben je op je werk, om aan het einde van de dag het hele riedeltje in omgekeerde richting weer af te draaien.

N279 als alternatief?
Een alternatief is om via de N279 naar Veghel te rijden en daar de A50 op te draaien richting Eindhoven. Maar ook daar is het druk en omdat het stuk tussen Beek en Donk en Veghel nog altijd tweebaans is, biedt dat niet veel mogelijkheden en zorgt het bij een ongeluk alleen maar voor meer vertraging. De N279 staat op de nominatie om aangepakt te worden. Echter kreeg de provincie eind 2021 een veeg uit de pan van de Raad van State (de hoogste bestuursrechter van het land) voor de nieuwe plannen. Er zou onder meer zijn gerekend met oude verkeerstellingen. Men moest terug naar de tekentafel. Inmiddels zijn we twee jaar verder en zicht op nieuwe, verbeterde plannen is er niet. Op zijn vroegst rond komende zomer zullen de plannen gepresenteerd worden in het provinciehuis, is de verwachting. Er is een ‘brede belangengroep’ samengesteld en er wordt wel gepraat. Gemert-Bakel is een groot voorstander om van twee- naar vierbaans te gaan. Laarbeek als ‘nut en noodzaak’ zijn aangetoond. En hoe lang het dan nog duurt van plan naar uitvoering…

Voordat je als automobilist in de spits ook daadwerkelijk in 34 of 38 minuten naar Eindhoven rijdt, dan zijn we dus nog wel een heel aantal jaren verder, zo blijkt. Tot die tijd rest niets anders dan aansluiten in de rij.