Afbeelding

Laarbeek ook voor de toekomst bereikbaar houden

Gemeente

Laarbeek - Dat Laarbeek diverse verkeersuitdagingen heeft, zoveel is duidelijk. We hebben het dan onder meer over verkeer bij de Beekse brug, de Deense Hoek in Lieshout, maar ook zeker over sluipverkeer in de vier kernen. Hierbij heeft Laarbeek ook te maken met andere gemeenten (doorgaand verkeer), de provincie (provinciale wegen) en uitdagingen richting de toekomst (bv aanleg snelfietspaden).

Om helder te krijgen hoe het er nu precies voorstaat in Laarbeek met het ‘verkeer’, wordt er een integrale verkeersstudie uitgevoerd. “We voeren nu die studie uit. Daarna komt er een verkeersvisie”, legt wethouder Ron van den Berkmortel uit. De reden dat we dit nu doen, zoals ook al afgesproken in het bestuursakkoord, is dat er veel speelt. Lokaal hebben we veel knelpunten. We kijken naar veiligheid, doorstroming en sluipverkeer.”

De studie wordt integraal opgepakt omdat verkeer dynamisch is en Laarbeek ook te maken heeft met onder meer omliggende gemeentes, Metropool Regio Eindhoven en de provincie. “We hebben regionaal te maken met een schaalsprong. Meer bedrijvigheid, meer woningen en dus ook meer verkeersbewegingen. Door nu deze studie uit te voeren, lopen we zelf voorop in plaats van achteraan”, aldus wethouder Van den Berkmortel.

Bereikbaarheid waarborgen
Hij vindt het belangrijk om dit nu te doen zodat ook de bereikbaarheid van de vier kernen gewaarborgd blijft in de toekomst en dat bewoners minder overlast gaan ervaren. “We hebben elkaar hierin nodig. Daarom nemen we ook de N-wegen mee in deze studie. Lokaal verkeer moet namelijk een goede ontsluiting hebben naar regionale wegen. En doorgaand verkeer in de kernen is lokaal een knelpunt. Het gaat erom dat we automobilisten een beter alternatief bieden en verkeer via de daarvoor bestemde wegen sturen. We redden het simpelweg niet met alleen het plaatsen van drempels en paaltjes.”

Mobiliteitstransitie
Richting de toekomst denkt de wethouder naast het verbeteren van de infrastructuur ook aan duurzaamheid en alternatieven voor (auto)vervoer. “Mobiliteitstransitie noemen we dat. Vandaar dat er ook diverse snelfietsroutes komen door Laarbeek.” Van Gemert naar Eindhoven, van Gemert naar Helmond en van Laarbeek naar Tilburg komen deze routes over Laarbeeks grondgebied. Maar er is meer. “Denk dan ook aan werkgeversaanpak. Dat werkgevers stimuleren om met de fiets naar het werk te komen. Carpoolen of de inzet van deelauto’s. Maar ook het openbaar vervoer moet op peil zijn. Mensen moeten ervan uit kunnen gaan dat als ze meer de bus gaan pakken deze ook betrouwbaar is en op tijd rijdt. Om dit te waarborgen kun je bijvoorbeeld denken aan het optimaliseren van de locaties van bushaltes en de buslijnen zelf, waardoor de ritten korter, sneller en frequenter kunnen worden.”

De studie wordt de komende maanden uitgevoerd. Daarna zal de opgestelde verkeersvisie worden aangevuld door te kijken naar de knelpunten en de mogelijke oplossingen. Afhankelijk van dit proces kan de gemeenteraad hier in de eerste helft van 2024 een besluit over nemen.