Afbeelding
Foto: Mark Barten

‘Dat maakt Daltonbasisschool ’t Otterke ook zo leuk!’

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - Een ‘normaal’ interview tussen leerkracht en DeMooiLaarbeekKrant? Niet bij Daltonbassischool ’t Otterke! Daar vertellen de leerlingen liever zelf op wat voor basisschool zij zitten, geheel zoals je zou verwachten bij een Daltonbasisschool. 

“Op een Daltonschool is er heel veel zelfstandigheid, maar werken we ook veel samen. We reflecteren op onszelf en met elkaar en is er vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat zijn de dingen die belangrijk zijn op onze school”, vertellen Lenn van der Bruggen en Marijn van den Broek uit groep 8 en Loa van der Meer uit groep 7. “Op ’t Otterke mag je heel veel zelf doen, maar zijn er ook gewoon instructiemomenten van de leerkracht. Daarbij werken we met een stoplicht, waarbij de kleur bepaalt of we op dat moment mogen overleggen met een klasgenoot of instructies mogen vragen aan de leerkracht. In eerste instantie proberen we een taak ook altijd eerst zelf op te lossen. Als dat niet lukt vragen we het aan iemand die naast ons zit, vervolgens een ‘expert’ uit de klas en als niemand het weet dan gaan we het samen aan de leerkracht vragen. We leren zo om zelf na te denken en meestal komen we er dan met kinderen uit de klas al uit, waardoor we niet naar de leerkracht hoeven gaan.”

Verantwoordelijkheid
Op ’t Otterke ben je verantwoordelijk voor je eigen werk en spullen en leren de kinderen zelf een planning maken. “Voor het plannen gebruiken we een Ottertaak. Daarop zie je hoe je dag eruit gaat zien en plan je je eigen dingen in. Het is fijn dat je dat zelf kan bepalen, want zo kun je bijvoorbeeld langer aan de slag gaan met werkjes die je moeilijk vindt.” Die manier van werken bevalt de kinderen wel.

Omdat je veel zelf mag doen is het idee vaak dat op een Daltonschool alles kan en mag. “Was dat maar zo”, lachen de leerlingen. “We hebben hier ook regels en afspraken. Zo moet je bijvoorbeeld fluisteren op de gang, mag je niet rennen door de school, ben je aardig voor elkaar, help je andere kinderen, kijk je je werkjes na én ga je reflecteren. We reflecteren om te weten of we het goed doen en of we het snappen. De leerkracht zegt nooit het antwoord voor, maar helpt je nadenken over hoe je het zou kunnen doen. Zo leren we zelf nadenken om het op te lossen en daar leren we veel meer van. Op de middelbare school moet dat straks ook, dus ik denk dat we daar dan wel een voordeel bij hebben.”

Die zelfstandigheid begint op ’t Otterke al vanaf de kleuterklas. “In groep 1/2 doen kinderen al een aantal dingen zelf, maar hoe hoger de groep hoe meer zelfstandigheid je hebt. Daar zit een stijgende lijn in. In groep 7/8 doen we ook veel activiteiten met andere klassen. Zo lezen we bijvoorbeeld aan kleuters voor en het is erg leuk om de wat kleinere kinderen zo te helpen. Daardoor ken je direct heel veel schoolgenoten, ook van andere klassen, en dat maakt ’t Otterke ook zo leuk!”