Afbeelding
Foto: Joost Duppen

Enorme verkeersopgave Laarbeek, maar waar begin je?

Algemeen

Laarbeek - Dat de wegen in Laarbeek langzaam aan steeds voller en voller raken, dat merken we allemaal dagelijks. Maar wat kan er gedaan worden ervoor te zorgen dat over pakweg tien jaar de wegen niet helemaal dichtgeslibd zijn? Daarvoor is er nu een integrale verkeersstudie uitgevoerd. Om te kijken waar de knelpunten liggen, wat er aan gedaan kan worden en waarop Laarbeek wel en geen invloed heeft.

Wist je dat in omliggende gemeente het fietsgebruik hoger ligt dan in Laarbeek? Voor afstanden tot 5,5 kilometer wordt door 60 procent van de mensen nog de auto gepakt. Er valt in Laarbeek zelf dus ook nog een wereld te winnen, zo blijkt uit de door Studio Verbinding uitgevoerde verkeersstudie. Daarin is onder meer gekeken naar wat de verkeersknelpunten zijn, hoe het is gesteld met de verkeersveiligheid en wat het vele verkeer doet met de leefbaarheid in de Laarbeekse kernen. Bekende knelpunten zijn natuurlijk de Beekse brug, maar ook is er gekeken naar de veiligheid voor fietsers bij onder meer de Donkse brug en die in Aarle-Rixtel en de veiligheid op de Sonseweg. En ook het landbouwverkeer is onder de loep genomen. 

Dinsdagavond was er in het gemeentehuis van Laarbeek een beeldvormende avond waarin de verkeerstudie werd besproken. Uitgangspunten, die door de raad werden gedeeld, zijn dat verkeer dat door Laarbeek gaat (en het eigen Laarbeekse verkeer) via de robuuste randen en de bundelroutes (bv N279 en N615) moet gaan. Daarmee wordt ook bedoeld dat sluiproutes moeten worden tegengegaan, zoals nu veel verkeer door onder meer de kern Aarle-Rixtel gaat. Een ander uitgangspunt is dat het gebruik van de fiets gestimuleerd moet worden. En in kernen staat verblijven boven verplaatsen. 

Het is niet de eerste keer dat er in het Laarbeekse gemeentehuis gesproken wordt over het verkeer. “We praten er al jaren over. Ik ben vooral opzoek naar waar we invloed op hebben”, gaf Nicole Otten (DeWerkgroep) haar gevoel weer. Op eigen grondgebied heeft Laarbeek zelf natuurlijk direct invloed, maar ook zal veel met omliggende gemeenten en zeker de provincie moeten worden samengewerkt. “Er is geen ei van Columbus waarmee we alles direct gaan oplossen”, gaf een van de onderzoekers van Studio Verbinding de aanwezigen mee. De werkgroep die zich druk maakt over het vele verkeer door de Kapelstraat sprak in en gaf aan niet veel verbetering zien in de verkeersstudie waar het gaat om de aanpak van aanwezigheid van landbouwverkeer. 

De komende maanden zullen alle reacties van belanghebbenden verwerkt worden. Later dit jaar zal de gemeenteraad dan opnieuw spreken over de verkeersstudie, zodat in de toekomst Laarbeek bereikbaar zal blijven, maar dat er ook gewoon geleefd kan worden, zonder dat het inde kernen extreem druk is met (sluip)verkeer.